Rzeczywistość wirtualna (Virtual Reality – VR) to symulacja rzeczywistości, która jest tworzona i wyświetlana za pomocą urządzeń elektronicznych, takich jak gogle VR lub kontrolery ruchu. Rzeczywistość wirtualna jest całkowicie odseparowana od rzeczywistości i pozwala użytkownikowi na interakcję z wirtualnymi obiektami i środowiskami za pomocą ruchów ciała lub specjalnych urządzeń do sterowania.
Rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality – AR) to symulacja rzeczywistości, w której wirtualne obiekty są dodawane do rzeczywistego środowiska za pomocą urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony lub specjalne gogle. Rzeczywistość rozszerzona pozwala użytkownikowi na interakcję z wirtualnymi obiektami w rzeczywistym środowisku.
Różnica między rzeczywistością wirtualną a rzeczywistością rozszerzoną polega na tym, że rzeczywistość wirtualna tworzy całkowicie wirtualny świat, w którym użytkownik może się znaleźć, podczas gdy rzeczywistość rozszerzona dodaje wirtualne elementy do rzeczywistego środowiska.
Podaj przykłady rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej.
Przykłady rzeczywistości wirtualnej to:
- Gry VR – gry, które są specjalnie zaprojektowane do obsługi gogli VR lub innych urządzeń do sterowania ruchem. Gry VR pozwalają graczowi na interakcję z wirtualnym światem za pomocą ruchów ciała lub kontrolerów ruchu.
- Symulacje VR – symulacje, które są tworzone z myślą o goglach VR lub innych urządzeniach do sterowania ruchem. Symulacje VR pozwalają użytkownikowi na interakcję z wirtualnym środowiskiem, np. symulacja lotu samolotem lub symulacja pracy na farmie.
- Trening VR – treningi, które są tworzone z myślą o goglach VR lub innych urządzeniach do sterowania ruchem. Treningi VR pozwalają użytkownikowi na ćwiczenie zawodu lub umiejętności w wirtualnym środowisku, np. trening ratownictwa medycznego lub trening obsługi maszyn.
Przykłady rzeczywistości rozszerzonej to:
- Aplikacje AR – aplikacje, które są dostępne na smartfony lub specjalne gogle AR. Aplikacje AR pozwalają użytkownikowi na dodawanie wirtualnych elementów do rzeczywistego środowiska, np. aplikacja do projektowania mebli, która pozwala na wirtualne umieszczenie mebli w pomieszczeniu.
- Gogle AR – gogle, które są wyposażone w kamery i wyświetlacze, które pozwalają na wyświetlanie wirtualnych elementów w rzeczywistym środowisku. Gogle AR mogą być używane do celów zabawy lub pracy, np. gogle AR dla mechaników samochodowych, które pozwalają na wirtualne wskazanie elementów podczas naprawy samochodu.
- Reklamy AR – reklamy, które są wyświetlane na smartfonach lub specjalnych goglach AR. Reklamy AR pozwalają użytkownikowi na interakcję z wirtualnymi obiektami w rzeczywistym środowisku, np. reklama na billboardzie, która pozwala na wirtualne zwiedzanie nowego samochodu lub nowego mieszkania.
- Edukacja AR – aplikacje edukacyjne, które są dostępne na smartfonach lub specjalnych goglach AR. Edukacja AR pozwala użytkownikowi na interakcję z wirtualnymi obiektami w rzeczywistym środowisku, co ułatwia zrozumienie trudnych zagadnień, np. aplikacja do nauki anatomii, która pozwala na wirtualne prześwietlenie ciała i zobaczenie narządów wewnętrznych.
Odpowiedź wygenerowana przez ChatGPT
Sprawdź też hasła rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna na Wikipedii.